
Praktisk Info
Allt från flygresor, Wi-Fi, el, kulturchock och mycket mycket mera.
Dags att flyga:
Se till att du är i god tid på flygplatsen.
Försök att vila lite på den långa flighten och på bussen, du har igen det när du kommit fram.
Bagage:
Om du vill sätta en adress på din väska för dig som reser under hösten 2023:
40A Sturdee Avenue, Rosebank, Johannesburg, 2196.
OBS! Oktober resor sker med Etiopian Airways och har en natt på boende i Johannesburg innan eleverna reser vidare. De blir hämtade på flygplatsen av Awesome Travels och transporterade till sitt boende på airport game lodge.
Morgonen därpå blir eleverna hämtade av transport och åker buss till sin destination.
Alla får mat på flyget och en kort transfer halvvägs innan nästa flyg tar eleven vidare till Johannesburg.
Incheckning:
Du kan checka in på British Airways.com 24 timmar innan avresan men egentligen behöver du inte checka in. Du ska ändå stå i kön för att lämna in väskan.
Mat:
Om du är allergisk eller har andra önskemål om din mat har vi lagt in det i din flygbokning. Du ska dock ändå alltid fråga dem när du lämnar din väska.
Covid-19:
I nuläget krävs det inget Covid-bevis eller PCR-test för Sydafrika men det kan ändras och vi informerar dig i så fall. Det är alltid bra oavsett vad att ha laddat hem sitt Covid-bevis via Kivra App så att du kommer åt det offline. Om det gått ut är det bara att ladda hem det igen. Testa det i god tid innan avresa.
När du flyger får du mat serverad på flighten, en liten ”snacks” till London och 2 måltider från London till Johannesburg.
London Heathrow:
I London har du transfer och det är i samma terminal som du landar.
Här gäller det att du direkt du landat tittar på skärmen så du ser vilken gate ditt nästa flyg ska gå från.
Håll ihop md dina klasskompisar. Är ni osäkra så fråga vid info-disken, det finns alltid någon att tala med som kan hjälpa er. Här finns ingen tid att gå och småshoppa utan du ska gå direkt till nästa flight.
Ankomst Johannesburg flygplats:
När du landat på flygplatsen går du till platsen där ditt bagage kommer in.
Innan du gör det kommer du till en kö där du ska visa upp ditt pass och få en stämpel i det.
De som jobbar i passkontrollen kommer fråga dig hur länge du ska vara i Sydafrika.
Svara 3 veckor som det är.
Ditt bagage kommer, vänta på dina klasskompisar. OM ditt bagage inte kommit fram så ska du gå till ”lost baggage” där personalen hjälper dig. Detta är efter att ni gått igenom tullen.
Ankomsthallen:
I ankomsthallen står det personal från Awesome Travel och väntar på dig. Stanna kvar med dem och dina klasskompisar tills alla är med och man kollat av att alla mår bra, väskorna är hos dig och ni är redo för nästa del i resan.
Buss:
Nu kommer du åka buss till din slutdestination och APL-plats.
Bussresan tar olika tid beroende på vart du ska.
Babiancenter Phalaborwa – räkna med ca 6 timmar.
Häst, reptile center, naturturism – räkna med ca 5 timmar.
Hund – räkna med ca 2 timmar.
Djur/Welgevonden – räkna med ca 5 timmar.
Mat längst med resan på bussen:
Du som åker till Hoedspruit och Welgevonden kommer ha en lunch pack med dig som du får på flygplatsen innan ni går på bussen.
Passa på att vila när du reser, du har igen det när du kommit fram.
Vid ankomst känns det alltid skönt. Samtidigt som man är rätt trött så är allt nytt och spännande så man känner knappt att man är trött.
Du blir mött av dina handledare och får installera dig i det boende du ska ha under din tid i Sydafrika.
Wi-Fi
I Sydafrika finns det WIFI. Men du ska vara beredd på att det inte alltid fungerar. Ladda hem lite filmer offline som du kan titta på under kvällarna eller om du helt enkelt ska passa på och närvara på den plats du befinner dig på.
El
I Sydafrika finns det el. Men du ska vara beredd på att den ibland stängs av ett par timmar då och då. Det finns en elleverantör som heter Eskom. De har ett system som är programmerat och ibland stängs elen helt enkelt av och det är helt normalt. Det finns en APP man kan ladda ner som visar hur och när det händer. Dina handledare har denna information men om du känner att du vill veta så be dem tipsa dig om vilken app de använder sig av i det område du är i.